طرح های صنعتی با مجموعه علائم تجاری اصولاَ تفاوت اساسی دارند؛ اما این تفاوت مانع از این نیست که بعضاَ بین طرح صنعتی و علائم تجاری تداخل شود؛ زیرا با توجه به تعریف علامت تجاری که حتی می تواند اشکال سه بعدی و ظروف را نیز دربرگیرد، بنابراین بدیهی است که برخی تداخل ها بین این مقولات تجلی و بروز کند و از آن جا که می توان مدت حمایت از علامت تجاری را دائماَ تمدید نمود و در رابطه با طرح صنعتی چنین ظرفیتی وجود ندارد لذا از لحاظ تجاری این تداخل می تواند دارای اهمیت باشد؛ زیرا ارزش تجاری علامت که قابلیت تمدید را دارد با ارزش تجاری طرح صنعتی که مدت حمایت از آن محدود است متفاوت می شود.
با این توضیح ممکن است یک علامت تجاری ثبت شده مانع ثبت طرح صنعتی شود و یا اینکه تعارض بین صاحب علامت و طرح در خصوص مورد به وجود آید که نیازمند حل موضوع توسط محکمه باشد.
در یک دعوا، دادگاه اروپایی در سال 2010 به شرح ذیل مبادرت به صدور رای نموده است :
بایستی در نظر داشت که مالک یک علامت تجاری خواه علامت تجاری مربوط به اتحادیه اروپا یک علامت ثبت شده در هر یک از کشورهای عضو، دارای این حق می باشد که از استعمال ( استفاده ) از یک طرح صنعتی بعدی و موخر جامعه اروپا هم در حالتی که نشانه و یا علامت استفاده شده در طرح صنعتی همان علامت تجاری قبلی بوده و کالاها و خدمات موضوع طرح صنعتی همان کالاها و خدمات موضوع علامت قبلی باشد و هم در حالتی که در آن طرح صنعتی جامعه اروپا از علامت و نشانه ای استفاده شده باشد که با علامت تجاری قبلی آنچنان تشابهی داشته باشد که هم چنین با توجه به این حقیقت که کالاها یا خدمات موضوع علامت نیز همان یا مشابه کالاها و خدمات موضوع طرح صنعتی باشند، احتمال گمراهی و سردرگمی را در عامه به وجود آورد، جلوگیری نماید.
با توجه به اینکه مالک یک علامت تجاری معتبر مقدم، خواه علامت تجاری جامعه اروپا و یا علامت تجاری ثبت شده در یک کشور عضو، دارای این حق می باشد که از استفاده ( استعمال ) یک طرح صنعتی موخر جامعه که در آن از همان نشانه علامت مقدم و یا مشابه آن استفاده شده باشد جلوگیری نماید، بنابراین نمی توان تصور نمود که جامعه اروپا در قانون گذاری خود در ارتباط با تصویب شق ه بند 1 ماده 25 آیین نامه شماره 2002/6 قصد داشته است که مالک را فقط مجاز دانسته باشد که تقاضای بی اعتباری آن نوع طرح صنعتی را مطرح نماید که در آن از همان نشانه علامت و یا نشانه ای شبیه به آن استفاده شده باشد و او یعنی مالک علامت را مجاز ندانسته که بتواند در موردی که در طرح صنعتی از نشانه ای شبیه علامت خود که موجب احتمال بروز سردرگمی و گمراهی عامه مربوطه شود تقاضای چنین درخواستی را بنماید.
به علاوه مالک یک علامت خواه علامت جامعه اروپا خواه علامت ثبت شده در یک کشور عضو نمی تواند با استناد به مقررات فوق از استفاده از یک طرح صنعتی ثبت شده قبلی که در آن از همان نشانه علامت خود و یا نشانه ای شبیه آن استفاده شده باشد جلوگیری نماید زیرا مالک آن طرح صنعتی جامعه اروپا می تواند در صورت لزوم بر علیه چنین جلوگیری و ممنوعیتی با طرح یک دعوای مقابل، اقاضای فاقد اعتبار بودن آن علامت موخر را مطرح نماید.
همچنین در اینکه با توجه به اهداف علامت تجاری که برای تمیز کالاها و خدمات از یکدیگر است آیا می توان تصور نمود که یک طرح صنعتی با توجه به اهدافی که دارد برای چنین امری کاربرد داشته باشد در یکی از آراء  صادره آمده است :
استدلال پژوهشخواه دایر بر اینکه نمی توان تصور نمود که یک طرح صنعتی ثبت شده می تواند برای اهداف تمیز کالاها و خدمات کاربرد داشته باشد وارد نیست. این درست است که هدف اصلی یک طرح صنعتی تمیز محصولات یا خدمات یک فعالیت از فعالیت دیگر نیست ولی این امر بدین معنا نیست که در یک دعوای تجاری، زمانیکه یک طرح در تبلیغات به کار گرفته باشد نتوان گفت که طرح مورد ادعای ثبت شده در جامعه را عامه مربوط به صورت یک عدد ممیزه تصور نمایند. بنابراین می توان در این باره بررسی نمود که آیا این خطر وجود دارد که عامه مربوط باور نمایند که کالاها یا خدمات مورد بحث از یک فعالیت هستند و یا بر اساس معنا و مفهوم شق بند 1 ماده 5 دستورالعمل علامت تجاری از فعالیت های اقتصادی مرتبط با یکدیگر هستند. بر اساس مفهوم آن ماده ارزیابی مشابهت علایم مستلزم بررسی کلی و همه جنبه مشابهت های سمعی و بصری یا ادراکی و بر اساس اثربخشی کلی آن ها و با عطف توجه خاص به اجزاء ممیزه و برجسته و بارز آنهاست.
یک طرح صنعتی ثبت شده و علامت مقدم از لحاظ بصری مشابه هستند ( . ) به لحاظ آوایی علائم با یکدیگر یکسان و همانند هستند ( . ) در ارتباط با اثربخشی کلی نشانه ها مشابه هستند.
از نظر کلی قابل تصور است که هنگامی که عامه با یک لوگو ، موضوع یک طرح صنعتی ثبت شده مورد اختلاف به کار رفته در محصولات، بسته بندی آن ها و شکل و شمایل آن ها مواجه می شوند تصور کنند که آن لوگو نشانه ای است از مبدا تجاری آن محصول و نه صرفاَ یک مقوله تزیینی. در نتیجه آن طرح صنعتی ثبت شده مورد اختلاف می تواند تضمین مبدا که کاربرد اساسی علامت تجاری خوانده یا مدعی علیه ( پژوهش خواهنده ) است را به مخاطره بیاندازد. وجود سایر عوامل در طرح صنعتی ثبت شده مورد اختلاف نمی تواند از احتمال اینکه عامه مربوطه، در کشورهای عضو محصولات وارد بازار شده با لوگوی پژوهش خوانده را یک خط تولید محصول نشات گرفته از فعالیت پژوهش خوانده یا یک فعالیت مرتبط از لحاظ اقتصادی با فعالیت پژوهش خوانده بدانند، جلوگیری نمی نمایند.
در مجموعه قوانین و مقررات ایران در رابطه با تعارض احتمالی بین علامت تجاری و طرح صنعتی مقرره ای نیامده است و این امر به ویژه برای کارشناسان ادارات ثبت طرح صنعتی و علائم تجاری ایجاد مشکل نموده است. به هر حال برای تضمیم حقوق صاحبان علائم تجاری و طرح های صنعتی باید در اصلاح قوانین و مقررات مربوط به مالکیت صنعتی در خصوص مورد تعیین تکلیف نمود.
واضعین طرح یک فوریتی حمایت از مالکیت صنعتی در بند 7 ماده 93 طرح، طرح هایی را که عین یا به طرز گمراه کننده ای شبیه علامت تجاری ثبت شده دیگری باشند از مصادیق طرح صنعتی موضوع طرح ندانسته و از حیطه حمایت از طرح صنعتی خارج دانسته اند.


computeria علامت ,صنعتی ,تجاری ,خدمات ,جامعه ,استفاده ,علامت تجاری ,جامعه اروپا ,علائم تجاری ,خواه علامت ,خدمات موضوع ,همان نشانه علامت ,فعالیت پژوهش خواند منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

برایم کمی خنده سوغاتی بیاور کتابخانه آنلاین واحه درمان نازایی با گیاهان دارویی و طب سنتی بست نایس - بهترین ها فروشگاه برتر شاپ اجناس فوق العاده جامع ترین اطلاعات تخصصی پزشکی ایران و جهان